Et produkt som varer

Det fine med krus er at de ikke går ut på dato, og derfor ikke er noen engangsgave. Faktisk er det slik at krus, fordi man bruker de i hverdagen og har dem over lenger tid, gjerne ender opp med å bli en gjenstand vi blir noenlunde knyttet til.

I våre eldre slektningers hjem finner vi ofte klenodier og pyntegjenstander som de har valgt å ta vare på. Ikke bare på grunn av dens kommersielle verdi, men også fordi eier og gjenstand har en lang historie sammen, og eieren føler en tilknytning. Slik er det med ting som varer og som man har brukt over lang tid. Det går langt innpå en.

Et kaffekrus som representerer et firma kan på samme måte føre til at innehaveren av kruset får knytt et tilsvarende bånd til bedriften. Gjennom langvarig eksponering vil nok en bedriftslogo i stadig større grad feste seg i underbevisstheten til innehaveren og dens omgivelser. Produkter som varer over lenger tid har nettopp denne virkningen.

Langvarige gaver er god butikk

Mange mener at produkter som varer lenge og ikke må byttes ut, er såkalt “dårlig butikk” og ikke bidrar til det sykliske forbruket som får økonomien til å gå rundt. Har man kjøpt seg en kaffekopp, trenger man ikke akkurat å kjøpe en ny en med den første, hvis man bare skal ha en til seg selv.

På den annen side er et krus med logo nettopp god butikk for firmaet logoen representerer, på grunn av den langvarige eksponeringen. Selv innehaverens omgangskrets kan ende opp med å legge merke til trykket og dermed bli nysgjerrige på hva slags bedrift det er snakk om, og bli fristet til å undersøke mer.

Har kruset ditt for eksempel logoen til en bilforhandler påtrykt, og en som har sett deg bruke den skal kjøpe seg bil, skal en ikke utelukke at de oppsøker nettopp den forhandleren. Man oppsøker jo gjerne de første og beste man kommer på.